a day made of glass

Onderstaand filmpje laat zien hoe de toekomst er voor ons uit zou kunnen zien,  glas speelt hierin een belangrijke rol. . Maak groepjes van 3 leerlingen en zorg ervoor dat er in ieder groepje iemand zit die goed Engels kan verstaan.

 

1.Bekijk de eerste minuut van het flimpje.  Op welke manieren wordt glas gebruikt? Probeer er 5 te noemen.

2. Van 1.00 tot 1.34 zien we iets wat op een mobiele telefoon lijkt. Welke functie zou je graag willen toevoegen aan je eigen mobiele telefoon?

3. Van 1.34 tot 2.30 zien we dat het glastablet een heel scherm kan projecten op het slaapkamerraam! Wat zou jij graag op je slaapkamerraam geprojecteerd willen hebben?

4. Van 2.30 tot 4.13 zien we wat er allemaal mogelijk is in een auto. Het meisje kan met haar eigen tablet het hele dashboard veranderen. Wat zou hieraan onveilig kunnen zijn?

5. Stel dat je het behang van je eigen kamer op deze manier zou kunnen aanpassen, wat zou dan je eerste keuze zijn?

6. Er wordt uitgelegd waarom deze techniek bij auto’s ook goed voor het milieu is. Leg uit waarom.

7. Van 4.13 tot 4.46 wordt o.a. uitgelegd hoe een school energie krijgt d.m.v. zonnepanelen. Ken je iemand die zonnepanelen gebruikt?

8. Van 05:04 tot 05:37 laat de presentator zien hoe een klaslokaal eruit zou kunnen zien. Welk voordeel heeft deze techniek in vergelijking met bv. een smartboard?

9. Bekijk 05:37-08:38. Hierin zien jullie nog een aantal voorbeelden waarop de nieuwe glastechniek kan worden toegepast. Het lijkt allemaal heel mooi, maar kunnen jullie een aantal nadelen verzinnen van dit systeem? (bv vingerafdrukken)

10. Van 8:38 tot 10:13 zien we hoe dinosaurussen bijna tot leven komen via de glazen wand. Waarom is het nu nog niet mogelijk dit in het echt uit te voeren?

11. In het filmpje spreekt de presentator van augmentatie. Je kunt via de glazen tablet informatie opzoeken op dingen die je ziet. Waarschijnlijk kan je binnen een paar jaar al met je telefoon de facebookpagina en andere persoonlijke gegevens opvragen van iemand die je ziet lopen. Je hoeft hem/haar alleen maar te filmen en je krijgt al deze informatie.

Geef aan of je hier naar uit kijkt of dat je denk dat dit juist geen goede ontwikkeling is.

 12. Van 10:13 tot 10:50 zien we dat de hele familie beruikt maakt van de glastechniek, en dat de kinderen kunnen laten zien wat ze op school hebben gedaan via een grote glazen wand. Door jullie gebruik van ipads, iphones en andere tabletten zijn jullie hier al eigenlijk best ver mee. De oudere generatie zal moet wennen. Verzin eens een leuke manier om opa’s en oma’s kennis te laten maken met een tablet.

 

Lever je antwoorden in bij je mentor.